5.29.2013

ON CREATIVITY | VOL. 1




lilla samlar-bordet i en del av studion





för några dagar sedan fick jag ett mail från en tjej,
som jag vet att många av Er som har instagram hoppas på
snart ska börja blogga.
jag ville dela med mig vidare till Er,
en liten video hon skickade med,
som jag sedan dess ser på om och om igen 
med väldigt jämna mellanrum, 
för att den så precis säger allt jag känner & känt,
allt jag behöver få höra,
- om att arbeta kreativt.

just som ira glass säger;

jag önskar att någon hade sagt det här till mig 

så tack, jenny, 
- för att jag fick höra det här nu, genom Dig. 
och Ni som tvekar, kämpar, stretar på, 
med eget kreativt arbete och som inte sett; 
ta Er 1:55 i kloka, vackra minuter ..










ira glass har fått mig att tänka ännu mer 
på kreativt arbete i allmänhet, 
- & på kreativt frilansarbete i synnerhet. 
på mitt eget kreativa arbete, min kreativitet..
och hur det står till med den.
vad som är viktigt för att det ska fungera. 

det kreativa rummet.
för mig handlar det väldigt mycket om det. 









det är helt avgörande, vågar jag nog säga,
att där jag ska arbeta, där jag ska vara kreativ,
- där måste det vara vackert & inspirerande.
för mig alltså.
och där är vi nog ändå ganska lika ? 

min familj säger att jag alltid har arrangerat allt
omkring mig, ända sedan barndomsrum,
- & egentligen är bilderna från mina nu vuxna rum,
allra oftast inte ’stajlade’ för att jag ska fotografera, 
utan det är så det ser ut. alltså lite såhär.










.. sedan stökas det ju till i det där,
mer än lovligt mycket,
speciellt just när det arbetas,
och rekvistan yr när allt vänds upp & ner.

och ibland förblir också röran,
för att jag har så bråttom till nästa steg;
till redigering och paketering.

och så klart placeras det ibland saker annorlunda,
bara för en bilds skull.
till exempel balanserar inte längre den där
provrörs-vasen alls uppe på böckerna,
för de var jag tvungen att bläddra i.








jag lyssnar än en gång på herr glass,
- & hur han säger det jag tänkt;
att det allra viktigaste jag kan göra är
att arbeta. att skapa. 
att skapa en mängd arbete. 

det har en annan klok sagt så vackert.
herr picasso; 


“inspiration exists, but it has to find you working.”



vad säger Ni om ira glass, 
- & vart befinner Ni Er med Er kreativitet ?
berätta, berätta, berätta !


kärlek,

h



// senare blev det en volume 2 'on creativity'den hittar Du här.. //






image n°4 | ottoman : tine k home | old wooden frames : love warriors
image n°5 | dress is vintage fromdramaten| fine art print : by me for love warriors
image n°6 | various private prints | rosary is vintage from toulouse
image n°7 | selfportrait | cowrie shell tee : spell
image n°8 | vintage trolley : slottstallet | glass dome : butiken |
white shell necklaces : love warriors | big shell necklace is vintage from bali |
some of my favorite scents are from astier de villatte & byredo  
etc




34 kommentarer:

  1. Alla bilder är underbara...men den första...oj...jag vill bo där i den lilla hörnan...jag packar på direkten :)

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* åh, tack malin,
      ~ vilken härlig kommentar !
      ibland tänker jag faktiskt att
      man borde bjuda in till någon
      slags mys-kväll med folk man
      ’egentligen’ inte känner. kanske
      i höst när här förhoppningsvis
      har tillkommit en badtunna ! ;)

      kram,

      hannah

      Radera
    2. Åh ja snälla söta, gör det!
      Får jag stå på din gästlista då?
      Tack för att du finns och delar med dig!
      K R A M

      Radera

    3. *haha* ja, det kanske faktiskt
      varit något .. ! då har Du en
      plats helt säkert, carina. :)


      K R A M

      Radera
  2. Å så himla bra och smart och rätt och där föll allt på plats! Jag försöker starta mitt företag som illustratör samtidigt som jag är mamma-ledig och det känns som att allt snurrar runt mest hela tiden. Så skönt att bara stanna upp en stund och lyssna på så kloka ord. Precis så där är det nog! Tack för att du delade med dig av det! Sen så skriver och fotar du så fint också. Din blogg är en ny favorit för mig. /Elina

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, elina .. glad att Du också tyckte om
      och fick ut något av det !

      tusen tack för fina ord, ~ & jag var inne hos
      Dig & tittade .. som sagt; bara kör på ! Du har
      verkligen känsla !

      all, all lycka till Dig,

      hannah

      Radera
  3. Så bra. Där slog han huvudet på spiken.
    Otroligt vackra bilder. Den första är ju en helt underbar hörna.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det bra, maria ! :)

      tack !! det är mitt
      inspirations-skrivbord
      [där det får l o v att torna
      upp sig bokhögar & blomster
      & doftljus & fotografier
      i högar på varandra; sedan
      sitter jag vid ett annat
      skrivbord med datorn.. :)] ..

      kram,

      hannah

      Radera
  4. It makes me so HAPPY that you share glimpses of your creative world in this way,
    t h a n k y o u !
    And at the same time it makes me hungry for more in my own life,
    - recent weeks have been filled with too much other stuff,
    and that yearning is bubbling underneath there somewhere...
    x


    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you s o much for your, always,
      kind words, rebecca ! and that hunger;
      i have it too. one of the times it was
      sparked last was when i visited a certain
      place; speaking in the most beautiful
      ways about paris. namely yours.
      so thank y o u ! :)

      x, h

      Radera
  5. Så glad jag blev att se att du också blev sådär glad och inspirerad av "Ira Glass". Jag/vi fick denna av Lotta Agaton under kursen jag gick och den var så helrätt för mig att alltid bära med mig i resten av livet känner jag.. Ira har ju gjort en rad många sjyssta och roliga uttalande eller vad man kallar det,- han är ju radiopratare i USA och har tagit sig fram med storsteg:)
    Tro jag det..
    Dina ord på "iras" blir som en vacker ännu bättre push till mig igen:)
    Tack Hannah!
    Kram jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack jenny ! och tack än en gång för videon !
      .. den ger mig verkligen något. framförallt
      det där att känna igen sig är så befriande..
      han säger verkligen allt det där jag känt,
      ~ & det ger ju det han säger om att fortsätta
      arbeta en sann & stark dimension ! :) älskar !

      härligt när inspirationen går runt runt,
      ~ & får ge eld åt vartannat; så ska det vara !

      kram, ~ & vi hörs snart ! :)

      Radera
  6. T A C K...för att Du delade vidare. Och för Dina bilder, som ju alltid andas rik kreativitet. Jag besöker Dig ofta när jag behöver dra nya, djupa andetag och känna att jag fått med mig mer än bara syre...och jag känner igen allt det där. Längtan efter det visuella, känslan av att vantrivas där det är, tja...fult, helt enkelt.
    Min kreativitet får sitt största utlopp i skrivandet, och det påverkas också av nästan allting. Det jag läser och ser, men djupast sett kanske av att hitta mig själv i en sinnesstämning som är tillräckligt mjuk för att jag ska kunna lyssna inåt. Då flödar det. Och jag försöker hitta till den platsen så ofta som möjligt. Annars håller jag verkligen med Ira Glass; man måste G Ö R A. Och vara öm mot sitt själv medan man gör; ge sig själv plats. Och tid...ja verkligen.
    Nu fick den här dagen en guldkant som den annars verkligen inte skulle ha haft. :) Tack...♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. T A C K själv, goa’ Du,
      för Dina härliga ord !!

      .. och Du säger det så
      sannt & bra .. att ’en
      sinnesstämning tillräckligt
      mjuk..’ ~ förstår precis ..!

      .. och även det där med ömheten
      är så mitt i prick för mig just nu;
      just det ordet är min ledstjärna
      för tillfället; att vara det mot mig
      själv i det jag gör. varit på tok för
      hård i kanterna; mot b a r a mig själv.

      om jag gav Dig guldkant gav Du mig bomull.

      runt hjärtat.


      h

      Radera
  7. TACK !! Jag kan inte skriva med större bokstäver för att uttrycka känslan av tacksamhet efter att ha läst ditt inlägg och hört på vad Ira Glass har att säga. Jag kämpar fortfarande men nu kan jag tro att det faktiskt är normalt och jag SKA jobba på !!!
    Hoppas att du får en fantastisk dag !

    Jättekram
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, tack själv, anci, ~ blir glad om det gav Dig något !
      precis .. det ligger i arbetet .. & även i glädjen i arbetet.
      har något lösryckt ur en dikt eller text av anaïs nin,
      som flyter runt i huvudet nuförtiden;

      "a leaf fluttered in through the window this morning,
      as if supported by the rays of the sun,
      a bird settled on the fire escape.."

      & framförallt;

      .. "joy in the task of coffee,
      joy accompanied me as i walked."

      tänker jag när jag gör de där små vardags-
      sakerna. glädjen i de små sakerna.
      eller åtminstone närvaron.

      då mår man bra. :)

      tack anci. och stor kram,

      h

      Radera
  8. Gosh, den där lilla videon for in i hjärnan som en projektil. Smack! Där satt det... så är det ju... not good enough...
    kreativitet, inspiration och orken att hålla i tills det liksom blir nåt... att inte ge upp fast man tänker just...not good enough...
    hårfin gräns mellan kreativitet och att kopiera, när inspirationen tas från nätet, kan jag känna... inspirationen måste också tas nån annanstans ifrån, från livet, naturen, musiken och inifrån en själv... annars blir det bara en upprepning... hårfint det där...
    Det är väl som allt annat, att hitta sin egen väg... och då blir det så klart svårt att få till det,,, att känna sig och vara good enough,,, och att få andra att se ens kreativa alster just... good enough... Så det är bara för oss andra att fortsätta hitta vägen dit, med massor av arbete. Du är ju på riktigt god väg, du,,, h, ett understatement om något, hihi. Underbara...
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. glad att den gick som en projektil;
      tydligen då först genom mitt hjärta,
      ~ & vidare till Ditt [& fler vad det verkar],
      fina em ! :)

      tack, det är fint att Du säger så.. men
      jag känner ju precis så, som ira säger,
      ~ & som säkert Du känner; jag letar
      ständigt efter vägen, ~ & efter känslan
      att det duger. att j a g duger i det jag gör.
      därav projektilen. :)

      tack, alltid, för att Du tänker högt här, em !

      kram,

      h

      Radera
  9. ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ ♥ ♡ !

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* åh ! kärlek ! underbart .. T A C K !

      Radera
  10. Ja, det är nog så det är. Jobba, jobba, jobba, fastän det inte blir något av det just då, så har man det igen en annan gång. Tänker ofta på att när jag har som mest att göra, så får jag som mest idéer om andra mer kreativa saker jag vill göra... Lustigt hur man fungerar :-) //P

    SvaraRadera
    Svar
    1. jobba, jobba, jobba !
      vi tummar på det ! :))

      Radera
  11. Hej!
    Dina bildr är så otroligt vackra att det känns ända in i hjärteroten.
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack, malin .. nu blev jag helt rörd.


      tack .

      kram,

      h

      Radera
  12. jag tänker att det kan vara ett av de vackraste ställena jag sett på länge.
    Och Ira, så klokt och så rätt, tack för att du delar vidare, Ha nu en mjuk helg vackra Hannah. Det är något magiskt och underbart med dig, jag blir alltid inspirerad och varm om hjärtat då jag besöker dig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. fy bubblan vilken fin kommentar.
      tack k .. det varma, om hjärtat,
      gav Du alldeles tillbaka.

      kram,

      h

      Radera
  13. Så rätt. Så fullkomligt r ä t t.
    Länge sedan jag kände en sån inspirationskick som jag fick av Dig & detta nu.

    ...& jag tänker,om möjligt, ÄNNU mer på vårt projekt.

    TACK!

    Älskar dig till månen & tillbaka...& några turer till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det bra, lilla loppan ?
      glad att också Du tyckte om .. !

      ja, jag vet, blir knäpp. det är så
      dags.

      tack för Dig, min alfred,
      ~ älskar Dig.

      Radera
  14. Tack du ljuvliga kvinna. Jag delar det vidare.

    SvaraRadera
    Svar

    1. tack, goding !
      glad att Du också
      tycker om !

      Radera
  15. Ja nog är vi många som hoppas att Jenny ska börja blogga alltid ;))).
    Tusen tusen tack för att du/ni delat med er av denna lilla film...och för dina ALLTID så kloka ord Hannah.
    Du berör med bilder och ord som ingen annan och det är så svårt för mig som kämpar med PRECIS de där
    tankarna och svårigheterna med att vara konstnär och frilans DAGLIGEN att DU vackraste skulle ha samma
    tankar. Ofattbart är just vad det är! Du är min största förebild, and don´t you forget it!
    Love!

    SvaraRadera
    Svar


    1. ett på tok för sent .. T A C K .. !

      och kärlek,


      h


      Radera
  16. Наблюдать тебя и то, что ты делаешь - это всего лишь удовольствие.
    Прочувствовать то что ты делаешь - это уже Дар. А для этого нужна одарённость:)))

    Обнимаю:)

    SvaraRadera
    Svar


    1. had to turn to a translator for this one.. :)
      thank you so much, ~ & what a stunning
      looking language; russian.


      пришлось обратиться к переводчику для этого .. :)
      Благодарю вас так много, ~ & Какое ошеломляющее
      язык, русский.


      объятия для вас,


      hannah

      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...